Content marketing

Content marketing

Content marketing richt zich op het opbouwen en onderhouden van een relatie met je (potentiële) klanten. Dit doe je door het ontwikkelen en verspreiden van voor hen waardevolle content. Met als doel je doelgroep te verleiden jouw website te bezoeken of met jou organisatie zaken te doen.

Waarom content marketing?

Consumenten krijgen dagelijks duizenden reclameboodschappen op zich afgevuurd en zijn immuun geworden voor reclame. Daardoor wordt het steeds lastiger om met jouw boodschap aandacht van ze te krijgen. Met content marketing kun je indirect jouw expertise en kwaliteiten online laten zien zonder reclame te maken. content marketingBovendien beloont Google bedrijven, die hoogwaardige content produceren, met een hogere ranking. Content die waardevol is, wordt namelijk meer gewaardeerd, gedeeld en besproken. En dat ziet Google ook. Het delen van relevante en aantrekkelijke content vergroot ook de kans op ‘contact’ met jouw (potentiële) klanten, omdat ze jouw content waarderen. Door goede content te publiceren laat je zien hoe jij waarde kan toevoegen voor jouw (potentiële) klanten en trek je de juiste klanten aan.

Wat kun je bereiken met content marketing?

  • Naamsbekendheid: als je content online deelt en verspreidt, vergroot je het bereik en de bekendheid van je organisatie of merk.
  • Vindbaarheid: als jij continu relevante content publiceert en verspreidt, zorg je voor een betere vindbaarheid online.
  • Klanttevredenheid: je verdiept je in de behoeften van je klanten en weet hen nóg beter te bedienen. Zo bouw je aan een langdurige relatie met je klanten.
  • Autoriteit: door je kennis en expertise te delen word je een autoriteit in jouw vakgebied.
  • Meer conversie: als je online zichtbaar bent met relevante content, vergroot je de kans dat jouw (potentiële) doelgroep voor jouw organisatie of product kiest.

Content marketing plan

Goede content begint met een goed plan. Zie het als de routeplanner naar jouw doelstelling. Het uiteindelijke doel is goede content dat relevant is voor de doelgroep, goed vindbaar is en wordt getoond aan de juiste mensen en op het juiste moment van hun klantreis. Waardevolle content, dat goed gevonden wordt is ook cruciaal voor het verbeteren van de prestaties, vindbaarheid en gebruikerservaring van je website.

Content marketing plan opstellen

Met een content marketing plan ga je planmatig te werk met het bepalen van waardevolle, vindbare, relevante en betekenisvolle content. Hieronder de stappen voor een content marketing plan.

  • Doelstelling: wat wil je bereiken? Geef je activiteiten focus en maak helder wat je met content marketing wilt bereiken. Bijvoorbeeld 5 leads per maand.
  • Doelgroep: wie wil je bereiken met je content? Hoe beter je dit weet, hoe gerichter je content kunt maken. Onderdeel van deze stap is het opstellen van persona’s. Dat zijn archetypes van je ideale klant met bepaalde eigenschappen, die een grotere groep klanten vertegenwoordigt. Denk aan demografische eigenschappen, interesses, hoe ze informatie zoeken, welke social media ze gebruiken enz.
  • Boodschap: wat ga je vertellen? Wat is je kernboodschap, wat zijn de belangrijkste thema’s waar je content over wilt delen? M.a.w. welk verhaal ga je vertellen?
  • Content mix: welke soorten content zet je in? Er zijn vele soorten content geschikt voor content marketing. Ga je bijvoorbeeld voor (live) video, blogs, E-books, whitepapers? Kies content, die je past bij je organisatie, je verhaal, je doelgroep, de fase in hun klantreis, jouw tijd en budget.
  • Kanalen: via welke kanalen ga je content delen? Denk aan jouw website, e-mailmarketing, nieuwsbrief, social media enz.
  • Organisatie: wie gaat de content maken? Doe je dat zelf of ga je het uitbesteden? Datzelfde geldt voor het publiceren en bijhouden van de resultaten.
  • Meten: welke systemen zet je in? Meten is weten, dus hoe ga je meten of jouw content de gewenste doelstelling behaalt? Denk aan Google Analytics, Facebook Insights en Twitter statistieken.

Plan klaar en aan de slag met content marketing

Met onderstaand stappenplan kun je content marketing in de praktijk brengen.

  1. Inventariseer (tijdens een brainstorm) je huidige content en ideeën: welke content, thema’s en onderwerpen heb je al? Verzamel ook nieuwe ideeën. Maak een lijst van mogelijke onderwerpen en gebruik die voor je content creatie.
  2. Richt je kanalen in: zijn je kanalen op orde, die je wilt inzetten voor de verspreiding? Denk aan een Facebook-pagina, Twitter of Instagram account of een LinkedIn bedrijfspagina.
  3. Invullen content kalender: hiermee kun je van tevoren bepalen wanneer je welke content je gaat maken, wanneer je het gaat publiceren en via welke kanalen je deze deelt. Zo publiceer je niet ad hoc, maar weet je van tevoren wat je gaat delen. Plan in ieder geval twee of drie maanden vooruit en houd rekening met speciale dagen, feestdagen en evenementen.
  4. Content maken: bepaal bij elk stuk content voor wie het bedoeld is en aan welke doelstelling het bijdraagt. Draag consistent hetzelfde verhaal uit om zo je doelgroep aan je te binden. Een goed verhaal is immers de kern van content marketing.
  5. Promoot je content: is je content gepubliceerd? Zorg dan ook dat je content bij je doelgroep terecht komt. Promoot je content, bijvoorbeeld via social media en nieuwsbrieven.

Wil je ook content marketing dat werkt?

IM Social kan jou adviseren en helpen bij het ontwikkelen van een content marketing plan. Neem vrijblijvend contact met mij op voor meer informatie over de mogelijkheden voor jouw bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>