Social media analyse

Social media analyse om effectiviteit inzet te meten

Als je als met social media bezig of aan de slag gaat, is het goed om te weten hoe effectief je inspanningen zijn. Leveren deze wel het gewenste resultaat op of is het hoog tijd om bij te sturen? Met een social media analyse meet ik de huidige social media inspanningen uitgaande van de vooraf bepaalde doelstellingen. Een social media analyse kan ook een goed ijkpunt (nulmeting) zijn van je huidige situatie, voordat je met social media aan de slag gaat. Indien je al actief bent met de inzet van social media, krijg je met een social media analyse inzicht in hoe je het doet. Wat gaat er goed, wat kan er beter en waar liggen mogelijk nieuwe kansen voor het optimaliseren van je aanpak.Social media analyse

Soorten social media analyses

De manier van analyseren van je inspanningen is geheel afhankelijk van je doelstellingen. Om je toch een beeld te geven wat je van een dergelijke social media analyse kunt verwachten beschrijf ik hier een paar voorbeelden.

  • Stel je hebt als doelstelling het vergroten van je naamsbekendheid. Via social media monitoring (onderzoek) krijg je (vooraf) een goed beeld van wat er over jouw bedrijf, merk of dienst wordt gezegd. Ik analyseer o.a.: aantal berichten en het sentiment (positief/negatief), op welke social media platforms je het meest wordt besproken, trending topics (onderwerpen, thema’s waar je misschien wat mee kunt) enz. Met een meting kun je zien wat het effect is van je inspanningen en waar je kunt bijsturen. Denk aan content, platforms waar je die kunt verspreiden, auteurs die je zou kunnen betrekken enz.
  • Stel je wilt meer traffic naar je website: voordat we aan de slag gaan met je sociale media activiteiten stellen met meetmethoden in, die we met Google Analytics kunnen bijhouden. Hiermee kunnen we precies zien hoeveel traffic via social media op je website komt, via welke specifieke bronnen en welke content de beste traffic oplevert.
  • Social media profielen: in hoeverre zijn je social media kanalen goed ingericht, ook rekening houdend met zoekmachines. Ik analyseer o.a. techniek, content en de koppelingen met je website.

Voordat je gaat meten, dien je te bepalen hoe? Ik help graag bij het vaststellen en instellen van de juiste meetinstrumenten, het opzetten van rapportages. Tenslotte kan ik adviseren en helpen bij het verbeteren van je social media inzet met een social media advies.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>