Social media plan

social media planSocial media plan

Een social media plan (of strategie) geeft richting aan wat je met social media wilt bereiken en sluit aan op organisatie- of marketingdoelstellingen. In een social media plan staat hoe de inzet van social media bij kan dragen aan je doelstellingen. Social media moet namelijk geen doel op zich worden. Social media kun je bijvoorbeeld inzetten om je naamsbekendheid te vergroten, klantenservice te verbeteren, klanten te werven, leads te genereren enz. Lees hier meer zakelijke social media doelen.

Een plan bestaat onder andere uit de volgende onderdelen:

  1. Doelstelling: wat wil je met social media bereiken? Wil je de zichtbaarheid van je merk vergroten of online service bieden? Een social media plan geeft antwoord op die vraag.
  2. Analyse: in deze fase analyseren we zowel interne- als externe factoren, die van belang zijn voor het beantwoorden van bovenstaande vraag. Denk aan doelgroepen, trends, hudige social media inzet, concurrentie, middelen, mensen, kennis enz.
  3. Social media SWOT: in een SWOT-analyse (strengths, weaknesses, opportunities and threats) breng je in kaart waar de kansen liggen op het gebied van social media ten aanzien van je doelstellingen.
  4. Bepalen social media missie: dit is het eerste onderdeel van de strategie en helpt richting te geven aan je social media operatie. De missie beschrijft wat je via social media wil uitdragen. Je geeft antwoord op vragen als waarom bestaat je (social media) organisatie, wat is je identiteit, je propositie, wat zijn je voornaamste doelgroepen.
  5. Bepalen strategische doelstellingen: deze helpen je de social media missie te realiseren, maken ze concreter. Doelstellingen dienen SMART te zijn: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdgebonden. Daarnaast moeten ze aansluiten bij de bestaande bedrijfsdoelstellingen en -strategie.
  6. Bepalen succesfactoren: waar ligt de focus om de doelstellingen te realiseren? Wat zijn de belangrijkste zaken waar je aandacht aan moet besteden om succesvol te zijn? De succesfactoren hebben een directe relatie met het realiseren van de doelstellingen zijn verdeeld over de vier perspectieven van de Online Scorecard: Financieel, Klant, Online en Organisatie.
  7. Opstellen Online Strategy MapDe missie, visie, strategische doelstellingen en succesfactoren worden in de strategy map samengevat. Dit is een compact overzicht van de online strategie. Het schematisch overzicht helpt de strategische doelstellingen te begrijpen, ernaar te handelen en alle activiteiten te focussen.
  8. Opstellen online score card: nu ga je de succesfactoren uitwerken in een social media scorecard per dimensie (Financieel, Klant, Online en Organisatie) en de KPI’s (Key Performance Indicatoren) bepalen. Om dit goed te kunnen doen is een nulmeting nodig, zodat je realistische targets en meetmethoden kunt bepalen.
  9. Doelgroep en online persona’s: op welke doelgroep ga je je focussen en wie zijn de social media persona’s. Dat zijn typische gebruikers, die overeenkomen met je doelgroep. Persona’s maken het makkelijker besluiten te nemen over middelen, kanalen en content.
  10. Social media middelenmix: nu vullen we alle middelen en kanalen in voor het bereiken van de doelstellingen. Denk hier aan de website, social media, social advertising, SEO, SEA enz.
  11. Plateauplanning en begroting: we zetten alle activiteiten van de middelenmix uit in de tijd met een indicatie van de kosten. In de eerste fase ben je vooral bezig met het leggen van de basis voor je social media strategie zoals interne kennis, systemen enz.

Wil je weten hoe social media jouw bedrijf kan helpen of wil je meer uit je huidige inspanningen halen? Neem contact met me op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>