Content marketing

typende handen boven een laptopContent marketing zet je in voor het gericht opbouwen en onderhouden van een relatie met je (potentiële) klanten. Dit doe je door het ontwikkelen en verspreiden van content, die voor hen waardevol is. Door goede content te publiceren laat je zien hoe jij waarde kan toevoegen voor jouw (potentiële) klanten en trek je de juiste klanten aan.Daarmee is de kans groter dat ze jouw website bezoeken of met jou zaken willen doen.

Content marketing, waarom dan?

Consumenten krijgen ten eerste dagelijks duizenden boodschappen te zien waaronder reclame. Daardoor wordt het als bedrijf lastiger om met jouw boodschap hun aandacht te trekken. Met content marketing kun je jouw expertise en kwaliteiten online laten zien zonder perse iets te willen verkopen. Een blog met waardevolle tips of een infographic met interessante feiten, waar je doelgroep wat aan heeft, is een voorbeeld daarvan. Ten tweede beloont Google bedrijven, die hoogwaardige content produceren, met een hogere ranking. Content die mensen waardevol vinden, wordt namelijk meer gewaardeerd en gedeeld. En dat ziet Google. Verder vergroot het delen van relevante en aantrekkelijke content de kans dat (potentiële) klanten contact met je opnemen of zaken met je doen.

Wat kun je bereiken met content marketing?

  • Naamsbekendheid: je vergroot je bereik en bekendheid.
  • Vindbaarheid: regelmatig relevante content publiceren, vergroot je vindbaarheid.
  • Klanttevredenheid: je biedt waarde voor je klanten waardoor ze langer klant blijven.
  • Autoriteit: door je kennis en expertise te delen, word je een autoriteit in jouw vakgebied.
  • Conversie: jouw (potentiële) klant kiest eerder voor jouw dienst of product.

Content marketing plan opstellen

Goede content begint met een goed plan. Zie het als de routeplanner naar jouw doelstelling. Het uiteindelijke doel is goede content dat relevant is voor de doelgroep, goed vindbaar is en wordt getoond aan de juiste mensen en op het juiste moment. Met een content marketing plan ga je planmatig te werk met het bepalen van waardevolle, vindbare, relevante en betekenisvolle content. Hieronder de stappen voor zo’n plan.

  • Doelstelling: wat wil je bereiken? Geef je activiteiten focus en maak helder wat je met content marketing wilt bereiken. Bijvoorbeeld 5 leads per maand.
  • Doelgroep: wie wil je bereiken met je content? Hoe beter je dit weet, hoe gerichter je content kunt maken. Bijvoorbeeld vrouwelijke ondernemers in de regio Amsterdam.
  • Boodschap: wat ga je vertellen? Wat is je kernboodschap, wat zijn de belangrijkste thema’s waar je content over wilt delen? M.a.w. welk verhaal ga je vertellen?
  • Content mix: welke soorten content zet je in? Er zijn vele soorten content geschikt voor content marketing. Ga je voor (live) video, blogs, E-books, whitepapers? Kies content, die je past bij je organisatie, je verhaal, je doelgroep, de fase in hun klantreis, jouw tijd en budget.
  • Kanalen: via welke kanalen ga je content delen? Denk aan jouw website, e-mailmarketing, nieuwsbrief, social media enz.
  • Organisatie: wie gaat de content maken? Doe je dat zelf of ga je het uitbesteden? Datzelfde geldt voor het publiceren en bijhouden van de resultaten.
  • Meten: welke systemen zet je in? Meten is weten, dus hoe ga je meten of jouw content de gewenste doelstelling behaalt? Denk aan Google Analytics, Facebook Insights en Twitter statistieken.

Plan klaar en aan de slag met content marketing

Met onderstaand stappenplan kun je content marketing in de praktijk brengen.

  1. Inventariseer (tijdens een brainstorm) je huidige content en ideeën: welke content, thema’s en onderwerpen heb je al? Verzamel ook nieuwe ideeën. Maak een lijst van mogelijke onderwerpen en gebruik die voor je content creatie.
  2. Richt je kanalen in: zijn je kanalen op orde, die je wilt inzetten voor de verspreiding? Denk aan een Facebook-pagina, Twitter of Instagram account of een LinkedIn bedrijfspagina.
  3. Invullen content kalender: hiermee kun je van tevoren bepalen wanneer je welke content je gaat maken, wanneer je het gaat publiceren en via welke kanalen je deze deelt. Zo publiceer je niet ad hoc, maar weet je van tevoren wat je gaat delen. Plan in ieder geval twee of drie maanden vooruit en houd rekening met speciale dagen, feestdagen en evenementen.
  4. Content maken: bepaal bij elk stuk content voor wie het bedoeld is en aan welke doelstelling het bijdraagt. Draag consistent hetzelfde verhaal uit om zo je doelgroep aan je te binden. Een goed verhaal is immers de kern van content marketing.
  5. Promoot je content: is je content gepubliceerd? Zorg dan ook dat je content bij je doelgroep terecht komt. Promoot je content, bijvoorbeeld via social media en nieuwsbrieven.

Wil je hulp bij jouw content marketing?

IM Social kan jou adviseren en helpen bij het opzetten van een content marketing plan. Neem vrijblijvend contact met mij op voor meer informatie over de mogelijkheden voor jouw bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.