Content marketing

content marketingContent marketing zet je in voor het gericht opbouwen en onderhouden van een relatie met je (potentiële) klanten. Dit doe je door het ontwikkelen en verspreiden van content, die voor hen waardevol is. Door goede content te publiceren laat je zien hoe jij waarde kan toevoegen voor jouw (potentiële) klanten. Daarmee trek je de juiste klanten aan en is de kans groter dat ze met jou zaken willen doen.

Content marketing, wat heb je eraan?

Consumenten krijgen ten eerste dagelijks duizenden boodschappen te zien. Veel daarvan is reclame. Daardoor wordt het voor jou als bedrijf lastiger met jouw boodschap hun aandacht te trekken. Met goede content kun je jouw expertise en kwaliteiten online laten zien zonder perse iets te willen verkopen. Bijvoorbeeld een blog met waardevolle tips waar je doelgroep wat aan heeft. Tweede reden voor het hebben van goede content is dat Google je ‘beloont’ met een hogere ranking. Content die mensen waardevol vinden, wordt namelijk meer gewaardeerd en gedeeld. En dat ziet Google. Kortom, relevante en aantrekkelijke content vergroot de kans dat (potentiële) klanten contact met je opnemen of zaken met je doen.

Welke doelen kun je bereiken met content marketing?

  • Naamsbekendheid: je vergroot je bereik en bekendheid.
  • Vindbaarheid: regelmatig relevante content publiceren, vergroot je vindbaarheid. Denk daarbij aan het regelmatig publiceren van een nieuwe blog.
  • Klanttevredenheid: je biedt waarde voor je klanten (bijv. via een nieuwsbrief) waardoor ze langer klant blijven.
  • Autoriteit: door je kennis en expertise te delen, word je een autoriteit in jouw vakgebied.
  • Conversie: jouw (potentiële) klant kiest eerder voor jouw dienst of product.

Content marketing plan opstellen

Goede content begint met een goed plan. Zie het als de routeplanner naar jouw doelstelling. Met een content marketing plan ga je planmatig te werk met het bepalen van waardevolle, vindbare, relevante en betekenisvolle content. Het uiteindelijke doel is content dat relevant is voor de doelgroep, goed vindbaar is en wordt getoond aan de juiste mensen en op het juiste moment. Hieronder de stappen voor zo’n plan.

  • Doelstelling: wat wil je bereiken? Geef je activiteiten focus en maak helder wat je met content marketing wilt bereiken. Bijvoorbeeld 5 leads per maand.
  • Doelgroep: wie wil je bereiken met je content? Hoe beter je dit weet, hoe gerichter je content kunt maken. Bijvoorbeeld vrouwelijke ondernemers in de regio Amsterdam.
  • Boodschap: wat ga je vertellen? Wat is je kernboodschap, wat zijn de belangrijkste thema’s waar je content over wilt delen? M.a.w. welk verhaal ga je vertellen?
  • Content mix: welke soort(en) content ga je maken? Ga je voor (live) video, blogs, E-books? Kies wat past bij je bedrijf, verhaal, doelgroep, fase in hun klantreis, tijd en budget.
  • Kanalen: via welke ga je de content publiceren en verspreiden? Stel je hebt een blog geplaatst op jouw website. Hoe ga je hem verspreiden? Via social media, je nieuwsbrief?
  • Organisatie: wie gaat het werk doen? Doe je alles zelf of ga je (een deel) uitbesteden? Denk aan het schrijven van een blog, die je publiceert op je website en daarna gaat verspreiden via Facebook en Instagram.
  • Meten: welke systemen zet je in? Meten is weten, dus hoe ga je meten of jouw content de gewenste doelstelling behaalt? Dat kan heel goed met Google Analytics.

Wil je hulp bij jouw content marketing?

IM Social kan jou adviseren en helpen bij het opzetten van een content marketing plan. Neem vrijblijvend contact met mij op voor meer informatie over de mogelijkheden voor jouw bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.