Facebook beoordelingen worden aanbevelingen 

Facebook beoordelingen: van recensies met sterren naar aanbevelingen 

Op zakelijke Facebook pagina’s konden klanten tot voor kort Facebook beoordelingen plaatsen door het geven 1 tot maximaal 5 sterren met eventueel een korte toelichting. Een paar dagen geleden heeft Facebook na een periode van testen het review systeem flink aangepast. Vanaf nu kunnen bezoekers alleen een aanbeveling schrijven. Facebook is er denk ik nog niet helemaal over uit of ze het systeem houden zoals het is. Misschien komen de sterren wel terug. Deze melding staat namelijk op mijn nieuwe review pagina: ‘Heb je feedback over je ervaring met reviews over je bedrijf? We hebben het tabblad Reviews veranderd en krijgen graag feedback van je. Wat vind je van de nieuwe ervaring?’

Facebook beoordelingen

Wat is er precies veranderd in Facebook beoordelingen?

Ik heb zo goed mogelijk uitgezocht en proberen te achterhalen wat Facebook precies heeft veranderd. Facebook zelf heeft er namelijk weinig over geschreven en als je via Google zoekt naar informatie is er bar weinig over te vinden. Heb je nog aanvullingen op deze blog of wil je je mening kwijt over de nieuwe wijziging? Deel hem dan in het reactieveld onderaan deze blog.

Vroeger: Facebook beoordelingen Nu: Facebook aanbevelingen 
Beoordeelden met sterren. Van een 1 voor zeer slecht tot een 5 voor uitstekend. Beoordelen met wel/niet aanbevelen.
Gemiddelde van alle cijfers bepaalde je score. Vanaf 4,95 had je een 5-sterrenstatus. Score gebaseerd op aantal positieve/negatieve aanbevelingen en eerdere sterbeoordelingen op je pagina.
Toelichting bij een beoordeling niet verplicht. Toelichting verplicht.
Je kan kiezen met wie je de aanbeveling deelt. Bij openbaar wordt deze weergegeven op de review pagina en kan iedereen het zien. Je kan kiezen met wie je de aanbeveling deelt. Bij openbaar wordt deze weergegeven op de review pagina en kan iedereen het zien.
Review is na plaatsing makkelijk te bewerken door de bezoeker. Review kan na plaatsing niet worden bewerkt. De bezoeker kan hem alleen verwijderen en opnieuw plaatsen.
Reviews niet zichtbaar op de tijdlijn van degene die de review plaatste, alleen op de recensie pagina. Reviews zijn zichtbaar op de recensie pagina, maar ook in de tijdlijn van degene die de review plaatst.

Waaruit bestaan de nieuwe Facebook beoordelingen dan?

Deze nieuwe stijl Facebook beoordelingen is gebaseerd op het aantal mensen dat jouw pagina wel of niet heeft aanbevolen op Facebook en op eventuele eerdere sterbeoordelingen en reviews die jouw pagina al had. De eerdere sterbeoordelingen blijven ook gewoon zichtbaar.

Wat ik goed vind aan het nieuwe systeem

Twee dingen vind ik goed aan de nieuwe methode van Facebook beoordelingen. Ten eerste dat klanten nu altijd een toelichting moeten geven voordat ze een review kunnen plaatsen. Zomaar een onterecht lage ster zonder uitleg is waar bedrijven langere tijd een val in hun gemiddelde zien, is dan niet mogelijk. Ten tweede is het eenvoudiger om oneerlijke aanbevelingen te rapporteren aan Facebook. Heb je onterecht een negatieve aanbevelingen gekregen? Dan kun je met de knop ‘Feedback geven’ inhoud rapporteren waarvan je vindt dat die oneerlijk of spam is.

Wat ik niet goed vind aan het nieuwe systeem

Ik vraag me af hoe ze de positieve aanbevelingen afwegen tegenover negatieve. Het zou niet fair zijn als een bedrijf die normaal gesproken 3 sterren zou krijgen nu met een positieve beoordeling even goed wordt gewaardeerd als iemand die normaal gesproken 5 sterren kreeg. Daar zit wel een groot verschil, die met het nieuwe systeem niet zichtbaar is. Ik kan me dus voorstellen dat bedrijven, die nu een hoog cijfergemiddelde hebben, niet staan te juichen. Wat ik ook geen positieve ontwikkeling vind, is dat de review van een bezoeker niet alleen op de review pagina van je bedrijf verschijnt, maar ook op haar of zijn tijdlijn. Dat vormt denk ik een drempel om als klant een aanbeveling achter te laten, omdat iedereen mee kan kijken. Zo’n review is namelijk best persoonlijk. Hoe denk jij daar over?

Het plaatsen van een aanbeveling

Hieronder een paar afbeeldingen van de verschillende stappen als je een aanbeveling wilt plaatsen.

Facebook knop voor aanbevelingen

Stap 1: Facebook knop voor aanbevelingen

Aanbeveling schrijven

Stap 2: Aanbeveling schrijven. Bij een negatieve aanbeveling staat in het invulveld “Wat kan er worden verbeterd aan bedrijf X?”

Positieve aanbeveling op Facebook

Stap 3: Positieve aanbeveling op Facebook

Social media formaten 2017

Social media formaten 2017 infographic

Social media zijn continu aan verandering onderhevig. Zo ook de social media formaten van de verschillende social media platforms. Aangezien er steeds meer netwerken zijn en de content mogelijkheden zich daarbinnen snel uitbreiden, is het bijna een onmogelijke taak de social media formaten allemaal bij te houden. Gelukkig heeft Spredfast eind januari alle netwerken stuk voor stuk afgestruind om de meest actuele afbeeldingsformaten en -specificaties voor de meeste belangrijke sociale media netwerken te achterhalen.

Goede social media formaten schelen tijd (en geld)

Je staat er misschien niet bij stil, maar verkeerde social media formaten kunnen je geld en tijd kosten. Denk bijvoorbeeld aan een Facebook advertentie, die niet wordt geplaatst omdat het formaat niet voldoet aan de specificaties van advertenties. Of een Twitter afbeelding, waarvan de CTA (call-to-action) na plaatsing op de tijdlijn buiten beeld valt. In zulke gevallen moet je wéér achter de tekentafel klimmen of je ontwerpteam nieuwe bewerkingen laten doorvoeren. Als je van tevoren de exacte specificaties kent werk je een stuk efficiënter.

Goed voor social media branding

De juiste formaten met de juiste specificaties zorgen voor een consistente visuele identiteit op social media. En beeld is – vooral de laatste jaren – heel belangrijk voor social media branding en marketing. Zorg daarom dat de profielen van je social media netwerken met elkaar in lijn zijn voor een consistent beeld op alle kanalen.

social media formaten 2107

Instagram introduceert carrousel functie

Instagram nu meer foto’s en video’s tegelijk delen

InstagramInstagram introduceert deze week de carrousel functie. Dat is een nieuwe optie waarmee je als gebruiker tot wel tien foto’s en/of video’s tegelijkertijd in een post kunt delen. Het werkt een beetje zoals de gewone functie, maar dan kun je meer foto’s en video’s aanklikken en delen. De volgorde waarin je dat doet, kun je helemaal zelf bepalen en zoals je gewend bent kun je naar wens een filter toepassen. Aan het blauwe, vierkante icoontje rechts onderaan het scherm kun je zien of iemand meerdere foto’s of video’s heeft geplaatst. Door naar links te swipen, zie je de rest van de content. Bekijk in onderstaande video hoe het werkt. Happy sharing!

Vine wordt Vine Camera app

Twitter lanceert op 17 januari 2017 Vine Camera

vine camera appIn oktober 2016 werd door Twitter bekend gemaakt dat Vine zou stoppen en over zou gaan in Vine Camera. Woensdag 4 januari kondigde Twitter aan dat op 17 januari de lancering van Vine Camera officieel plaatsvindt. Met deze app kunnen gebruikers, net als bij de oude Vine, korte video’s van 6,5 seconden maken. Deze kunnen ze direct op Twitter zetten of bewaren op het interne geheugen van hun smartphone of tablet. Met het verdwijnen nieuwe Vine Camera app kun je de video’s niet meer opslaan op het Vine-netwerk, want die bestaat niet meer. Lees verder

Nieuwe Facebook formaten 2016

Facebook formaten 2016 (infographic)

Facebook blijft zich continu vernieuwen. Het zal je vast niet ontgaan zijn dat het platform van Mark Zuckerberg een paar maanden geleden weer eens een complete redesign op zakelijke Facebook pagina’s heeft doorgevoerd. Niet alleen de layout van de zakelijke pagina’s is veranderd, ook de formaten voor zowel pagina afbeeldingen als advertenties zijn aangepast. Maar wat zijn nu precies de nieuwe Facebook formaten 2016? Lees verder

Social media cijfers Nederland 2016

Social media cijfers Newcom onderzoek 2016social media cijfers

Het jaarlijks terugkerend Nationale Social Media Onderzoek 2016 van Newcom Research onder ruim tienduizend Nederlanders laat zien dat het social media gebruik in 2016 nog steeds groeit. Maar liefst 9 op de 10 Nederlanders is actief op social media. Hieronder de highlights met social media cijfers uit het onderzoek en een bijbehorende slideshow met grafieken uit het rapport. Bron: Newcom Research. Lees verder

Benchmark jouw Facebook pagina met Agorapulse

Test het succes van jouw pagina met de Agorapulse Barometer

Het is altijd goed om te meten hoe jouw Facebook pagina presteert in vergelijking met andere pagina’s. Dat geeft inzicht en houdt je scherp. Met de benchmark tool Agorapulse Barometer kan dat gemakkelijk en gratis. En je kunt net zoveel pagina’s meten als je wilt. Als je ze maar zelf beheert. In slechts een paar minuten zie je hoe jouw Facebook pagina presteert ten opzichte van de gemiddelde prestaties van bijna 10.000 andere pagina’s in de Barometer. Lees verder

Onderzoek: tweederde bedrijven op social media

Onderzoek: tweederde bedrijven gebruikt social media

Social media zijn voor bedrijven in korte tijd uitgegroeid tot populaire communicatiemiddelen. Anno 2015 gebruikt 63 procent van de bedrijven ten minste één vorm van sociale media. In 2012 was dit nog 41 procent. Vooral bedrijven in de informatie- en communicatiebranche en in de toeristische sector maken veel gebruik van deze vormen van communicatie. Dat meldt CBS. Lees verder

RazorSocial, zoekgids voor social media tools

Vind makkelijk en snel de juiste social media tools

Hoe langer social media bestaan, hoe meer tools er zijn gekomen. Bijvoorbeeld analyse tools om je social media activiteiten te meten, campagne tools om een Facebook wedstrijd op te zetten of visuele tools om je eigen infographics te maken. Er zijn honderden tools (en er komen er steeds meer bij) in omloop. Maar hoe vind je de juiste, die antwoord geeft op jouw vraag of behoefte? De Social Media Tools Directory (beta versie) van RazorSocial is, voor zover ik weet, de meest volledige social media tools gids met een gecategoriseerde lijst van bijna alle tools. Het heeft een uitgebreide zoekfunctie (Engelstalig) en je kan zoeken op categorie zoals monitoring, analytics of platform. Maar bijvoorbeeld ook op zoekwoorden zoals Facebook en publishing. Zoek je alleen gratis tools? Dan gebruik je het zoekwoord ‘free’. Veel zoek- en vindgemak!

social media tools

Zoek op categorie of zoekwoord.

Facebook advertenties 20 procent tekst regel

Zorg dat Facebook advertenties niet verwijdert, doe de 20% check!

Facebook advertentie afbeeldingen mogen sinds 2013 niet meer dan 20% tekst bevatten. Dit is inclusief logo’s en slogans. De meeste social media professionals kennen deze regel. Maar veel ondernemers, die net begonnen zijn met het inzetten van Facebook advertenties nog niet. Daarom leg ik in deze post kort uit wat wel en niet mag en hoe je zorgt dat jouw afbeeldingen wel aan de 20% tekst norm voldoet.

Wat mag wél volgens het 20%-tekstbeleid:

  • Afbeeldingen van producten waarbij tekst op het product zelf is afgebeeld
  • Foto’s van producten in werkelijke situaties of foto’s van producten tegen een achtergrond

Wat mag niet volgens het 20%-tekstbeleid:

  • Afbeeldingen waarin op het logo is ingezoomd of afbeeldingen met tekst eroverheen
  • Afbeeldingen waaraan duidelijk tekst op het product is toegevoegd (dus niet onderdeel van het afgebeelde product zelf)

Zo controleer je in 3 stappen of je afbeelding goed is
Ga naar het rasterhulpmiddel van Facebook en volg onderstaande drie stappen.

Stap 1: Klik op Bestand kiezen om de afbeelding te uploaden die je voor je advertentie wilt gebruiken. Zie afbeelding hieronder.

Facebook advertenties
Stap 2:
Je ziet nu de afbeelding met daarin allemaal vakjes in een raster. Klik op alle vakken die tekst bevatten om te zien of je afbeelding maximaal 20% tekst bevat.Facebook rastertool stap 2

Stap 3: Als er in 6 of meer vakjes tekst staat, bevat deze meer dan 20% tekst. Dat komt doordat het logo in de afbeelding te hoog is. Rechts van de afbeelding zie je ook de melding dat je 24% tekst hebt. Grote kans dat Facebook deze niet als advertentie accepteert. Pas je afbeelding aan, zodat je in max. 5 vakjes tekst hebt.

Facebook advertenties

Een andere tool, die je kunt gebruiken is de Nederlandse Facebook check.

Overigens is het wél toegestaan om omslagfoto’s te plaatsen die uit meer dan 20% tekst bestaan. De 20%-regel is dus alleen van toepassing op gesponsorde en gepromote afbeeldingen.