Zoekmachine optimalisatie voor een betere vindbaarheid

handen die zoeken door papieren mappenMet zoekmachine optimalisatie (ook wel Search Engine Optimalisation of SEO) kun je hoger in de zoekresultaten komen. Eerder gezien worden (liefst pagina 1) vergroot de kans dat meer zoekende mensen op jouw website komen. Bijna alle internetters beginnen namelijk hun zoektocht via Google. Alle activiteiten voor zoekmachine optimalisatie zijn gericht op het optimaliseren van je website voor bezoekers, zodat ze je beter vinden. Als je website beter te vinden is, is de kans op nieuwe bezoekers en klanten groter.

zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie tips

  1. Bepaald je doelstelling: wat wil je bereiken? Meer bezoekers naar je blog, meer leads of meer conversie uit website bezoekers? Hoger in Google komen, is namelijk geen doel op zich. Je wilt dat het bijdraagt aan je website doelen.
  2. Zoekwoorden onderzoek: waar zoeken mensen naar gerelateerd aan jouw product of dienst? De onderwerpen waar daadwerkelijk behoefte aan is, komen hoger in de zoekresultaten. Kijk eens op Google Trends. Daarmee kun je zien op welke zoekwoorden er gezocht wordt en hoe vaak. En heb je Google Search Console aan je site gekoppeld? Dan kun je daar zien waar mensen naar zoeken gerelateerd aan jouw website. 
  3. Analyse: hoe doe je het nu op Google? En wat kun je verbeteren op je website, zodat je beter gaat presteren op de zoekwoorden waar mensen op zoeken? Of meer traffic krijgt. Kijk voor de analyse naar data in Google Analytics en Google Search Console.
  4. Optimaliseren website techniek en content: na de analyse kun je aan de slag met het doorvoeren van alle verbeteringen. Tip: doe voordat je begint een nulmeting. Zo kun je na het optimaliseren zien hoe jouw website scoort op op relevante zoekwoorden. Met continue rapportages kun je zien hoe je positie in de tijd verbetert.
  5. Content marketing: speel in op waar mensen qua informatie behoefte aan hebben. Als mensen deze waarderen, is dit goed voor je ranking.
  6. Social media: actief zijn op social media werkt ook goed voor de populariteit van je website. Hierdoor wordt jouw merk zichtbaarder. Als Google ziet dat mensen jouw content ‘liken’, delen of retweeten word je beloond met een hogere positie.
  7. Onderhoud om je positie te behouden: zoekmachine optimalisatie is niet een eenmalige activiteit, maar een continu proces. Dat betekent dat je continu aan optimalisatie moet werken, zodat jouw website optimaal blijft scoren in Google.

Ook beter vindbaar in Google?

Wil je ook dat jouw website beter te vinden is (in Google)? Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Ik ga graag voor je aan de slag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.