Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie, wat is dat?

Met zoekmachine optimalisatie (ook wel Search Engine Optimalisation of SEO) kun je meer relevante meer bezoekers naar jouw website krijgen. Alle activiteiten voor zoekmachine optimalisatie zijn gericht op het optimaliseren van je website voor bezoekers, zodat je beter gevonden wordt in de zoekmachines.

Wil je tegenwoordig de juiste doelgroep(en) bereiken, dan kun je bijna niet meer om Google heen. Wist je dat ruim 95% van de internetgebruikers via een zoekmachine informatie zoekt? Dan wil je natuurlijk dat ze jouw website in de zoekresultaten zien. Daarom is het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines de beste manier om gratis beter gevonden te worden. Als je website namelijk beter te vinden is, is de kans op nieuwe bezoekers en dus klanten groter.

zoekmachine optimalisatie

Stappen zoekmachine optimalisatie traject

  1. Doelstelling: wat wil je met met je site bereiken? Wil je meer bezoekers naar je blog, meer leads of meer conversie uit bezoekers. Hoger in Google komen, is namelijk geen doel op zich, maar moet eraan bijdragen meer online succes te hebben met je website.
  2. Analyse: waarom is je website niet optimaal? Deze analyse bestaat uit:
    • Technische analyse: in hoeverre is jouw website geoptimaliseerd voor zoekmachines? Onder andere URL’S (links), afbeeldingen, laadtijd, mobielvriendelijkheid worden onder de loep genomen. Hiermee zien we of de website aan Google’s technische eisen voldoet.
    • Zoekwoordenonderzoek: waar wil je op gevonden worden? Maar vooral waar zoekt jouw potentiële klant naar? Grote kans dat de zoektermen, die je nu op jouw website gebruikt niet dezelfde zijn als die jouw doelgroep gebruiken. Met zoekwoorden onderzoek krijg je antwoord op de vraag welke zoektermen je het beste kunt gebruiken om beter gevonden te worden via Google.
    • Populariteit: zijn er al veel links naar jouw website vanaf andere websites en zijn die relevant voor jouw business? Een bekende quote van online expert Wendy Piersall is “Google only loves you when everyone else loves you first”. Google vindt pas dat jij belangrijk bent als anderen dat vinden. Daarmee krijg je meer autoriteit.
  3. Optimaliseren website techniek en content: nu kunnen we aan de slag met het doorvoeren van alle verbeteringen.
    • SEO-techniek: we gaan alle verbeterpunten uit de technische analyse doorvoeren. Dat kan worden gedaan door de webbouwer die jouw website beheert of via de mijne.
    • Website content herschrijven: nu gaan we aan de slag om de meest relevante zoekwoorden uit de zoekwoorden analyse door te voeren. Dat gebeurt door de content aan te passen of nieuwe te schrijven. De kunst is content te hebben, die aansluit bij de eisen van Google én goed leesbaar is voor de bezoeker. Dus niet lukraak zoveel mogelijk zoekwoorden in pagina’s stoppen.
    • Populariteit verhogen: websites waarnaar veel wordt verwezen, vindt Google relevanter dan die waar weinig naar wordt gelinkt. Met waardevolle links naar jouw site kan jouw ranking omhoog op belangrijke zoekterm. Hierbij geldt: kwaliteit vóór kwantiteit.
      1. Content marketing: de eerste manier om links te krijgen is door waardevolle content te delen op je website. Denk aan blogs, whitepapers, ebooks die inspelen op waar mensen qua informatie behoefte aan hebben. Als mensen de content goed vinden, zullen ze dit via social media of op hun eigen site delen. Hierdoor krijg je meer links naar jouw website, wat weer goed is voor je ranking. Met een content marketing strategie kun je zorgen voor goede content, die mensen naar je site trekt.
      2. Sociale media: ten tweede werkt actief zijn op social media voor de populariteit van je website. Hierdoor wordt jouw merk zichtbaarder. Als Google ziet dat mensen jouw content ‘liken’, delen of retweeten word je beloond met een hogere positie. Naast Google reviews, tellen social media reviews ook mee voor je ranking. Denk aan Facebook reviews die in de zoekresultaten verschijnen.
      3. Traditionele linkbuilding: een derde manier om je populariteit te verhogen en extra links naar je site te krijgen is door linkbuilding. Hierbij kun je denken aan het aanmelden van je website bij bedrijvenpagina’s, startpagina’s, gastbloggen, het delen van persberichten enz.

SEO-rapportages: met een nulmeting zien we hoe jouw website bij de start scoort op de zoekwoorden uit het zoekwoordenonderzoek. Met continue rapportages kun je zien hoe je positie in de tijd verbetert.

Onderhoud om je positie te behouden: zoekmachine optimalisatie is niet een eenmalige activiteit, maar een continu proces. Dat betekent dat je continu aan optimalisatie moet werken, zodat jouw website optimaal blijft scoren in Google. Het onderhoud bestaat onder andere uit:

  • Onderhoud van links: links vormen een belangrijke basis voor de positie in Google. Als deze verdwijnen kun je je positie verliezen. Met onderhoud controleren we of ze nog bestaan en worden links toegevoegd, omdat sommige links met de tijd hun waarde verliezen.
  • SEO ranking metingen
  • Website onderhoud waaronder crawlfouten oplossen.

Ook beter gevonden worden in Google?

Wil je ook dat jouw website beter gevonden wordt in Google? Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Ik ga graag voor je aan de slag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>