Hoe #TheDress viral ging op social media
The case of #TheDress laat goed zien wat de kracht is van social media. Hoe een jurk hét onderwerp werd van miljoenen social media conversaties en viral ging. Het begon nadat de 21-jarige zangeres Caitlin McNeill op haar Tumblr account een foto van de jurk plaatste met het onderschrift: “guys please help me – is this dress white and gold, or blue and black? Me and my friends can’t agree and we are freaking the fuck out”. Vertaald: “jongens help me alsjeblieft- is deze jurk wit en goud, of blauw en zwart? Mijn vrienden en ik kunnen het er niet over eens worden we worden helemaal gek”. Hieronder de post van Caitlin.
Miljoenen praten op social media over #TheDress
Binnen korte tijd volgden veel reacties en al snel werd duidelijk dat niet iedereen dezelfde kleur jurk zag. Sommige mensen dachten een blauw/zwarte jurk te zien, terwijl anderen hem zagen als wit met goud. En tja, laat die verdeling van meningen nou het perfecte ingrediënt zijn voor een social media debat. In no time had de discussie ook andere social media platforms bereikt en was viral gegaan. Miljoenen praatten erover en #TheDress was urenlang trending op Twitter met ongeveer 1.500 tweets per minuut wereldwijd. In onderstaande screenshot uit social media monitoring tool Coosto zie je dat alleen al in Nederland bijna 11.000 tweets aan #TheDress zijn besteed. En aan de lijst van trending topics, die je ook dat het zwart/blauw kwamp het wint van goud/wit.
Wat is de echte kleur van #TheDress?
De jurk in kwestie is van het kleine Britse modebedrijf Roman. Op de website van de winkel is toch heel duidelijk te zien dat jurk in feite blauw en zwart is.
Maar hoe kunnen dan zoveel mensen van mening verschillen over de kleur van een jurk? Volgens Jay Neitz, neurowetenschapper aan de Universiteit van Washington, is er een wetenschappelijke verklaring voor. Alle objecten in onze omgeving reflecteren licht. In die reflectie zitten verschillende kleuren. Je hersenen bepalen welke kleuren je onderscheidt als de ‘echte’ kleur van een object. Daarom kan het zijn dat jij iets anders ziet dan ik. Lees zijn uitgebreide uitleg op Wired.
Nieuws en inhakers
Deze case laat duidelijk de kracht van social media zien, want al snel pikten reguliere media het op. Als zoveel mensen praten over een jurk, komt het onderwerp uiteindelijk wel in kranten, op nieuwssites en in televisieprogramma’s. Alle buzz rondom #TheDress trok ook de aandacht van adverteerders om daarop in te haken. Heineken bier kwam bijvoorbeeld met een geweldige inhaker. En de Bitjomi app speelde er snel op in door aan de bitstrips zowel een versie met de blauw/zwarte als goud/witte toe te voegen aan de collectie.
Toeval of marketingstunt van Roman?
De fabrikant van de jurk vaart er wel bij, want ze weten van gekkigheid niet hoeveel jurken ze moeten aanslepen. De verkoop van de jurk is naar aanleiding van #TheDress in een dag tijd bijna 350 procent gestegen. De droom van iedere webwinkel. Het enige dat ik mij nog afvraag is: zouden ze Caitlin ervoor betaald hebben? Of hebben ze gewoon mazzel gehad?
Leuk verhaal. Grappig is dat op mijn mobiel ik blauw en zwart zag en op TV goud en wit.
Tumblr heeft statistieken gedeeld over de populariteit van de post door gebruiker swiked en op BuzzFeed. Meest opvallend vind ik:
– 73 miljoen pageviews op de pagina met de oorspronkelijke post door swiked.
– 483.000 reacties op haar bericht tot vrijdag 27 februari.
– 5.000+ fan mails en vragen aan swiked tot vrijdagnacht 27 februari.
And counting….