7 Functies van een hashtag, welke zijn dat?
Hashtags zijn in 2007 bedacht door twittergebruikers, zodat ze makkelijker berichten op onderwerp of trefwoord konden volgen. Zes jaar later worden ze nog steeds veelvuldig gebruikt. Soms te pas en te onpas. Maar wat is nu het nut van hashtags en wat heb je eraan? Hieronder zeven functies kort uitgelegd. Heb jij er nog meer hieraan toe te voegen? Laat dan een reactie achter onderaan deze pagina.
Hieronder 7 functies van een hashtag kort uitgelegd
- Onderzoek: met een hashtag kun je onderzoeken waar je bepaalde klanten over praten, wat concurrenten doen of wat er in de media wordt gezegd over een bepaald onderwerp. Je kunt zien wat de frequentie en reikwijdte is van de onderwerpen en discussies en krijgt een beeld over het sentiment van de berichten.
- Discussies: hashtags zijn een geweldige manier om een discussies te starten en volgen. Bijvoorbeeld #durftevragen (of #dtv) is een populaire stroom van gesprekken rond het beantwoorden van vragen, die gesteld worden door twitteraars. Denk ook aan het volgen van de discussie over de Olympische winterspelen met #sochi2014
- Belangrijk nieuws: hashtags worden ook gebruikt om de communicatie over belangrijk nieuws als storingen of rampen snel te verspreiden, omdat communicatiekanalen zoals televisie en radio minder snel een groot publiek bereiken. Denk aan #codeoranje bij extreme weersomstandigheden en zware windstoten. Of #amberalert bij urgente kindervermissingen en -ontvoeringen.
- Evenement: misschien wel een van de mooiste tools voor event planners om vooraf het bereik te vergroten, tijdens het evenement mensen te betrekken en ze na het evenement aangesloten te houden. Hoe meer mensen betrokken zijn en erover praten, hoe meer kans dat ze komen of anderen beïnvloeden om te komen. Denk aan
- Campagnes: hashtags zijn ook een goede manier om thema’s of campagnes onder de aandacht te brengen van een groot publiek. Voorbeelden zijn #nomakepupselfie om aandacht te vragen voor kanker en geld in te zamelen voor kankeronderzoek.
- Mensen mobiliseren: hashtags zijn ook een uitgelezen manier om protesten te organiseren en te coördineren (bijv. #OccupyGezi werd tijdens de protesten in Turkije gebruikt om grote groepen mensen te mobiliseren.
- Hulpacties: voor de actie na de orkaan Haiyan in de Filipijnen werden veel meer mensen bereikt, omdat Giro 555 de hashtag #giro555 i.c.m. #Filipijnen inzette om geld in te zamelen voor de samenwerkende hulporganisaties.