Facebook advertenties 20 procent tekst regel

Zorg dat Facebook advertenties niet verwijdert, doe de 20% check!

Facebook advertentie afbeeldingen mogen sinds 2013 niet meer dan 20% tekst bevatten. Dit is inclusief logo’s en slogans. De meeste social media professionals kennen deze regel. Maar veel ondernemers, die net begonnen zijn met het inzetten van Facebook advertenties nog niet. Daarom leg ik in deze post kort uit wat wel en niet mag en hoe je zorgt dat jouw afbeeldingen wel aan de 20% tekst norm voldoet.

Wat mag wél volgens het 20%-tekstbeleid:

  • Afbeeldingen van producten waarbij tekst op het product zelf is afgebeeld
  • Foto’s van producten in werkelijke situaties of foto’s van producten tegen een achtergrond

Wat mag niet volgens het 20%-tekstbeleid:

  • Afbeeldingen waarin op het logo is ingezoomd of afbeeldingen met tekst eroverheen
  • Afbeeldingen waaraan duidelijk tekst op het product is toegevoegd (dus niet onderdeel van het afgebeelde product zelf)

Zo controleer je in 3 stappen of je afbeelding goed is
Ga naar het rasterhulpmiddel van Facebook en volg onderstaande drie stappen.

Stap 1: Klik op Bestand kiezen om de afbeelding te uploaden die je voor je advertentie wilt gebruiken. Zie afbeelding hieronder.

Facebook advertenties
Stap 2:
Je ziet nu de afbeelding met daarin allemaal vakjes in een raster. Klik op alle vakken die tekst bevatten om te zien of je afbeelding maximaal 20% tekst bevat.Facebook rastertool stap 2

Stap 3: Als er in 6 of meer vakjes tekst staat, bevat deze meer dan 20% tekst. Dat komt doordat het logo in de afbeelding te hoog is. Rechts van de afbeelding zie je ook de melding dat je 24% tekst hebt. Grote kans dat Facebook deze niet als advertentie accepteert. Pas je afbeelding aan, zodat je in max. 5 vakjes tekst hebt.

Facebook advertenties

Een andere tool, die je kunt gebruiken is de Nederlandse Facebook check.

Overigens is het wél toegestaan om omslagfoto’s te plaatsen die uit meer dan 20% tekst bestaan. De 20%-regel is dus alleen van toepassing op gesponsorde en gepromote afbeeldingen.

Hoe #TheDress viral ging

Hoe #TheDress viral ging op social media

The case of #TheDress laat goed zien wat de kracht is van social media. Hoe een jurk hét onderwerp werd van miljoenen social media conversaties en viral ging. Het begon nadat de 21-jarige zangeres Caitlin McNeill op haar Tumblr account een foto van de jurk plaatste met het onderschrift: “guys please help me – is this dress white and gold, or blue and black? Me and my friends can’t agree and we are freaking the fuck out”. Vertaald: “jongens help me alsjeblieft- is deze jurk wit en goud, of blauw en zwart? Mijn vrienden en ik kunnen het er niet over eens worden we worden helemaal gek”. Hieronder de post van Caitlin. Lees verder

7 Onmisbare Facebook SEO tips

7 Onmisbare Facebook SEO tips voor een betere vindbaarheid van je Facebook pagina

Als mensen jouw merk of bedrijf intikken in Google, verschijnt meestal jouw website als eerste in de zoekresultaten. Daaronder volgen, als je die hebt, je social media kanalen. Staat Facebook in het lijstje? Lees in deze blog of je het goed hebt gedaan. Voor alle andere lezers geldt: lees, leer en pas mijn 7 onmisbare Facebook SEO tips toe voor een betere vindbaarheid van je Facebook pagina.

7 Onmisbare Facebook SEO tips

Wat is Facebook SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization of Zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Net als SEO om je website beter vindbaar te maken, werkt Facebook page SEO vergelijkbaar. Google indexeert ook Facebook, dus zorg dat je ook daar je informatie en content hebt geoptimaliseerd om beter gevonden te worden. Maar hoe doe je dat precies? Lees verder

Gestolen auto terug dankzij Twitter

Gestolen auto terug dankzij Twitter: de kracht van social media

Je auto, in dit geval lelijke eend, wordt gestolen. Vroeger deed je aangifte bij de politie en hoopte je tegen beter weten in, dat hij gevonden werd. Grote kans dat je bolide allang ver over de grens was of alleen nog uit onderdelen bestond. Als tegenwoordig je auto wordt gestolen, gaat het heel anders. Je doet uiteraard wel eerst aangifte, maar weet dat dat waarschijnlijk geen zoden aan de dijk zet. Daarom vraag je een vriend, die op Twitter zit (en redelijk wat volgers heeft), om hulp. Hij plaatst een twitterbericht inclusief een paar foto’s van jouw auto en roept daarin op te helpen met een retweet. Zijn bericht wordt binnen een paar uur door meer dan 650 mensen gedeeld. Nog geen 5 uur later krijg je een telefoontje, dat je auto is teruggevonden en je kunt het bijna niet geloven. En dat dankzij Twitter en de kracht van social media. Eind goed, al goed. Zie ook het artikel, dat op AD.nl verscheen. Lees verder

Voorkom delen Facebook browsergeschiedenis

Voorkom dat Facebook je browsergeschiedenis deelt, lees hoe je dat doet

Gisteren kondigde Facebook aan met alle verzamelde app en website data hun gebruikers beter te bedienen met gepersonaliseerde advertenties. Het geldt voorlopig alleen voor de VS, maar het zal niet lang duren voordat wij er ook mee te maken krijgen. Wat de aankondiging in de praktijk inhoudt, is dat ze hun adverteerders beter gaan bedienen door de browsergeschiedenis van gebruikers te delen. Zo kunnen adverteerders gerichter hun doelgroepen bereiken. Misschien ben je daar wel blij mee, omdat je dan alleen advertenties krijgt te zien waar je wat aan hebt. Als je echter niet wilt dat ze binnenkort jouw data delen, kun je dat alvast voorkomen met een opt-out. Dit moet je dan wel voor al je apparaten (pc, tablet, mobiel enz.) doen. Lees verder

7 Functies van een hashtag

7 functies van een hashtag7 Functies van een hashtag, welke zijn dat?

Hashtags zijn in 2007 bedacht door twittergebruikers, zodat ze makkelijker berichten op onderwerp of trefwoord konden volgen. Zes jaar later worden ze nog steeds veelvuldig gebruikt. Soms te pas en te onpas. Maar wat is nu het nut van hashtags en wat heb je eraan? Hieronder zeven functies kort uitgelegd. Heb jij er nog meer hieraan toe te voegen? Laat dan een reactie achter onderaan deze pagina. Lees verder

Engaging Woman Of The Year 2013

Top tien Engaging Woman Of The Year 2013

Interview door jurylid Lieke Lamb tijdens pitch voor finale Engaging Woman Of The Year 2013.

Top tien Engaging Woman Of The Year 2013 finale in de Melkweg Amsterdam

Op 31 januari 2014 vond in de Melkweg de finale plaats van The Engaging Woman Of The Year, professionals die social media succesvol weten in te zetten. Uit circa 45 finalisten stelde de jury een top 10 samen, die op de finaleavond bekend werd gemaakt toen de finalisten in willekeurige volgorde het podium op mochten voor een pitch. Ik was blij verrast toen mijn naam werd omgeroepen. Lees verder